Jak pozyskać sponsora dla klubu sportowego? Od czego zacząć? Gdzie szukać potencjalnych sponsorów dla naszego klubu? Już na samym początku procesu jakim jest pozyskiwanie sponsorów pojawia nam się kilka pytań, na które dziś postaram się podsunąć Wam kilka rozwiązań.
Jak pozyskać sponsora dla klubu sportowego – od czego zacząć?
Chcemy pozyskać sponsora dla klubu sportowego, dlatego już na samym początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie kto jest naszym kibicem? Kto przychodzi na mecze naszego klubu, kto obserwuje klubowe profile w social media. Zdefiniowanie grupy kibiców pozwoli nam uniknąć sytuacji, w której wysyłamy jako klub piłkarski ofertę do firmy oferującej części samochodowe, a naszymi fanami w dużej mierze są kobiety. Z punktu widzenia sponsora sportowego zdecydowanie lepiej wygląda sytuacja, w której to na trybuny przychodzą kibice faktycznie zainteresowani produktami, czy usługami oferowanymi przez sponsora. Jeśli naszymi kibicami są głównie kobiety w wieku od 18 do 35 lat to warto szukać sponsora, który ma produkty, czy usługi przeznaczone dla takiej grupy docelowej.
Chcesz pozyskać sponsora? Napisz do Nas już teraz
W tym miejscu warto również odpowiedzieć sobie na pytanie gdzie mieszkają nasi kibice, w jakiej miejscowości i na jakim obszarze. Czy nasz klub ma kibiców w jednym mieście, czy województwie? A może ma zasięg ogólnopolski? Odpowiedź na te pytania pozwoli nam lepiej zrozumieć do jakich potencjalnych firm możemy się zgłosić w sprawie sponsoringu sportowego. Czy powinniśmy nawiązać współpracę ze sklepem sprzedającym odżywki i suplementy diety w naszym mieście. Czy może lepiej będzie jeśli naszym partnerem biznesowym zostanie producent suplementów diety i odżywek o zasiągu ogólnopolskim? Dla której firmy nasz klub będzie atrakcyjnym partnerem dla tej działającej na rynku lokalnym czy ogólnopolskim? Warto to określić przed rozpoczęciem poszukiwania sponsora dla naszego klubu.
Przed pierwszym kontaktem ze sponsorem zastanów się:
- Kim są kibice Twojego klubu i skąd pochodzą,
- Czy Twój klub ma być postrzegany jako profesjonalny, czy prowadzony przez pasjonatów dla lokalnej społeczności,
- Jakie korzyści dzięki współpracy z Tobą otrzyma potencjalny sponsor.
Następnie warto sporządzić sobie listę branż, z którymi nasz klub chce być kojarzony. Na takiej liście mogą się znaleźć np: branża zdrowa żywność, branża turystyczna, branża zdrowie i uroda i wiele innych. Wszystko uzależnione jest od tego jak chcemy pozycjonować nasz klub w przestrzeni publicznej. Czy chcemy uchodzić za profesjonalnych sportowców, którym zależy na zwycięstwach i zdobywaniu pucharów? Wtedy powinniśmy otaczać się firmami, które kojarzone będą z profesjonalnym podejściem i pomogą nam w osiągnięciu naszych celów sportowych. Czy może dla naszego klubu liczy hobbystyczne uprawianie sportu i dobra zabawa, a na koszulce możemy umieścić logo lokalnego fast-fooda, czy sklepu z papierosami elektronicznymi.
Kolejnym krokiem będzie przeanalizowanie wszystkich kontaktów, które w tym momencie posiadamy. Pozwoli nam to ocenić w jakich firmach, czy instytucjach mamy znajomych, do jakich firm mamy dostęp, a w jakich będziemy musieli budować nasze relacje od początku.
Co powinna zawierać oferta dla sponsora?
Oferta dla sponsora sportowego, czyli w tym wypadku potencjalnego sponsora naszego klubu powinna zawierać kilka ważnych informacji. Jakie zasięgi generują social media naszego klubu. Jak często informację o naszym klubie pojawiają się w mediach i do ilu odbiorców trafia ta informacja. W jakich mediach pojawiają się informację lokalnych, czy ogólnopolskich. Kto jest naszym sponsorem. Jakie świadczenia możemy zaoferować firmie, która zdecyduje się zainwestować w sponsoring sportowy w naszym klubie. Świadczeniami dla sponsora mogą być np: logo firmy na koszulce klubu, czy rozwieszenie reklamy outdoorowej na stadionie i obiektach należących do klubu.
Potrzebujesz oferty dla sponsora? Napisz do Nas już teraz
Ważne jest również, aby określić ilu kibiców przychodzi na mecze naszej drużyny, czyli ile osób potencjalnie może zobaczyć reklamy sponsora. Czy w przypadku transmisji telewizyjnych, lub internetowych ile osób może zobaczyć dane wydarzenie. Bardzo ważne z punktu widzenia sponsora jest również jasne określenie naszych oczekiwań. Jakiego wsparcia oczekujemy od danej firmy i w jakiej formie. Może to być np: wsparcie finansowe, lub wsparcie barterowej w postaci produktów i usług. Ważne jest, żeby to jasno określić.
Jak pozyskać sponsora dla klubu sportowego – Jak powinna wyglądać umowa sponsorska?
Przed finalizacją umowy pomiędzy klubem sportowym, a sponsorem obie strony powinny zadbać o to, aby wszystkie ustalenia znalazły się w umowie, którą wspólnie podpiszą. Umowa sponsorska powinna zawierać szczegółowe ustalenia dotyczące płatności takie jak terminy i forma zapłaty. W zależności od wewnętrznych procedur sponsorzy zastrzegają sobie różne terminy jeśli chodzi o płatności. Zdarza się, że całą kwotę wsparcia przelewają na kont bankowe klubu jednorazowo raz w roku, mogą również podzielić kwotę na kilka transz płaconych co kilka miesięcy. Zdarza się również, że sponsor decyduje się na przelewanie ustalonej kwoty co miesiąc przez cały okres trwania umowy.
Umowa sponsorska powinna zawierać również szczegółowe ustalenia dotyczące świadczeń na rzecz sponsora jakie klub sportowy musi zrealizować. Na umowie powinny się znaleźć informację dotyczące tego jakie reklamy ( jakiej wielkości, kolorystyce) i w jakich miejscach ma zrealizować klub dla sponsora i kto zapłaci za ich realizację. Warto również, aby w tym miejscu znalazła się informacja dotycząca opłacenia przejazdów i noclegów w przypadku konferencji, czy innych wydarzeń organizowanych przez klub, lub sponsora.
Na koniec warto pamiętać, żeby każda umowa sponsorska powinna być jak najbardziej przejrzysta i jasna dla obu stron. Ze swojej strony dodam, że z punktu widzenia klubu warto dać od siebie więcej niż jest to zapisane w umowie. Miły gest w postaci gadżetów klubowych, czy darmowych biletów przekazanych na sponsorowi może pomóc nam w wypracowaniu dobrych relacji ze sponsorem na lata.
Zastanawiasz się jak pozyskać sponsora dla klubu sportowego? Skorzystaj z zakładki kontakt i napisz do Nas.
Jakub Witek