Marketing sportowy to zbiór działań, które mają na celu promocję produktów, lub usług związanych ze sportem. Szybki rozwój marketingu sportowego sprawia, że jego popularność stale rośnie. Coraz częściej w kierunku marketingu sportowego zwracają się kluby sportowe, ale również sportowcy indywidualni, organizatorzy wydarzeń sportowych, akademie i związki sportowe. Poprzez marketing sportowy swoje produkty i usługi chcą również promować polskie przedsiębiorstwa i korporacje o zasięgu między narodowym.

Marketing sportowy możemy podzielić na marketing realizowany poprzez sport, marketing produktów i usług związanych ze sportem i marketing organizacji sportowych.
Korzyści z wykorzystywania marketingu sportowego:
- Kreowanie pozytywnego wizerunku marki,
- Zwiększenie zaufania społecznego,
- Dotarcie do określonej grupy odbiorców.
Marketing realizowany poprzez sport
Marketing ten inaczej określa się mianem marketingu przedsiębiorstw realizowanym poprzez sport. Przedsiębiorstwa wykorzystują narzędzie jakim jest sponsoring sportowy do promocji oferowanych przez siebie produktów i usług. Dlaczego firmy decydują się inwestować środki w sponsoring sportowy? Ponieważ doskonale zdają sobie sprawę z tego jak popularny jest sport. Jak wielu kibiców przyciąga zapewniając im ogromną dawkę emocji. Dodatkowo przedsiębiorstwo, które wspiera sportowców jest dobrze postrzegane przez społeczeństwo. Dobrym przykładem będzie tutaj Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A. Kopalnia węgla kamiennego wspiera mnóstwo inicjatyw sportowych na Lubelszczyźnie począwszy od piłkarzy Górnika Łęczna, poprzez siatkarzy LUK Lublin, a skończywszy na Mistrzach Polski na żużlu Motorze Lublin.
Działania związane z wykorzystaniem branży sportowej podejmują nie tylko firmy bezpośrednio powiązane ze sportem, ale również przedsiębiorstwa, które nie są kojarzone ze sportem. Dobrym przykładem będzie tutaj sponsor tytularny najwyżej klasy rozgrywkowej w piłce nożnej mężczyzn – PKO BP Ekstraklasa.
Marketing realizowany poprzez sport nie ogranicza się jedynie do wspierania klubów, czy lig. Równie często stosowany jest w przypadku wsparcia sportowców indywidualnych. Dobrym przykładem wsparcia jakie otrzymuje sportowiec w kontekście marketingu sportowego jest Ewa Pajor. Najlepsza polska piłkarka może liczyć na wsparcie takich marek, jak T-Mobile, czy VISA. Przedsiębiorstwa te mające zasięg globalny dostrzegły potencjał Pajor i zdecydowały się na sponsoring indywidualny.
Marketing sportowy produktów i usług związanych ze sportem
Drugim rodzajem marketingu sportowego jest marketing usług i produktów sportowych. Skierowany jest on głownie do kibiców stale śledzących wydarzenia związane np: z ulubionym klubem sportowym. Narzędzia wykorzystywane w tym obszarze marketingu sportowego mają za zadanie zachęcenie do zakupu bilety na mecz, zakupu gadżetów sportowych, czy uczestnictwo w innych wydarzeniach związanych z klubem. Działania związane z marketingiem produktów i usług podejmuje się ustalając grupę docelową i obszar działania.
Marketing organizacji sportowych
Na koniec został nam do omówienia marketing organizacji sportowych. Jego celem jest zaspokojenie potrzeb klientów. W tym przypadku do grupy klientów możemy zaliczyć media, sponsorów, kibiców, czy władze administracyjne. Chodzi o budowanie pozytywnych relacji na linii np: związek sportowy i władze administracyjne. Budowanie i utrzymanie pozytywnych relacji przynosi korzyści dla obu stron i umożliwia dalszy rozwój. Związek sportowy potrzebuje środków na popularyzację określonej dyscypliny sportowej w śród dzieci, a władzom administracyjnym, które mogą wesprzeć związek finansowo zależy na pokazywaniu obywatelom, że wspierają fizyczny rozwój dzieci. Finalnie obie strony rozwijają projekt razem mając z niego korzyści, a dzieci moją uprawiać sport.
Marketing sportowy dzielimy na:
- Marketing realizowany poprzez sport,
- Marketing produktów i usług związanych ze sportem,
- Marketing organizacji sportowych.
- Kreowanie marki w sporcie
- Marketing w klubach sportowych
- Marketing organizacji sportowych
Marketing sportowy daje nam wiele możliwości rozwoju, których celem nadrzędnym jest uzyskanie wymiernych efektów w tym obszarze.
Chcesz wdrożyć marketing sportowy w swoim projekcie? Napisz do nas już teraz!